Search
Close this search box.
Search

ساختمان اداری شریف | دفتر معماری هوبا طرح

ساختمان اداری شریف | دفتر معماری هوبا طرح
موقعیت: ایران، تهران
معمار: هومن بالازاده
تیم طراحی: الهام سیفی آزاد، سمن سلیمانی ها، مونا رضوی، سعیذ فرشباف، داوود رئیسی
ناظر سایت: داریوش قربانی
مدیر ساخت: محسن آگاهی مند
مهندس مکانیک: بهرام اکسیری
مهندس الکتریک: امین خانیکی
مدل سازی سه بعدی: مهران علی نژاد
گرافیست: احسان لسانی
مساحت زمین: ۹۰۰ متر مربع
عکس: پرهام تقی اف، محمدحسن اتفاق
سال: ۱۳۹۹

ساختمان اداری شریف به در خواست اساتید دانشگاه صنعتی شریف، به عنوان فضای کاری مشترک، در جوار ساختمان دانشگاه شریف بنا شد. طرح ساختمان بر روی یک سازه موجود که قبلاً تا طبقه همکف ساخته شده بود، توسعه یافته است.

معیارهای داده شده در جهت طراحی یک ساختمان متناسب با ساختمانهای اصلی آجری در پردیس دانشگاه بود. از این رو چالش اصلی پروژه سعی در ارائه ی راه حلی بود که از یک سو ماهیت معماری دهه چهل دانشگاه را در خود حفظ کرده و از سوی دیگر بنا را با فضای معاصر یک موسسه مبتنی بر فناوری ترکیب کند.

سایت پروژه در کنار یک پارک محلی و در فاصله ای نزدیک از پارک عمومی طرشت قرار دارد. فضاهای سبز در نمای ساختمان، فضای سبز اطراف سایت است و باعث ایجاد یک موجودیت همگن در مقیاس شهری می شود. علاوه بر این، اتصال دو جاده دسترسی در دو طرف ساختمان یک میدان شهری را در داخل ساختمان ایجاد می کند که مرز بین ساختمان و شهر را از بین می برد.

تناقض بین دنیای طراحی نرم افزار و دنیای واقعی فیزیکی، مباحث متناقضی مانند درونگرایی در مقابل برونگرایی، استحکام در مقابل شفافیت، استحکام در مقابل انعطاف پذیری در نما، سازگاری در مقابل تغییرات موجود در مناظر شهری و همچنین بخش های عمومی در مقابل مناطق خصوصی را معرفی می کند. از این رو  تصمیم بر این شد که برای رسیدن به حالت عدم اطمینان در بین پارادوکس ها، یک موجود همگن از نظر شکل و مواد ایجاد شود.

ترکیب بلوک های آجری قدیمی و فناوری طراحی نرم افزار منجر به تشکیل یک صفحه آجری هوشمند شده است که کل نمای ساختمان را تشکیل می دهد. این چنل ها به طور اتوماتیک خود براساس قرارگیری در معرض نور خورشید در طول روز تعدیل می سازند. این سیستم هم از نظر داخلی و هم از نمای خارجی ساختمان به فناوری دیجیتال شباهت دارد.

عدم استحکام (شفافیت) ، حساسیت (اتصال به دنیای خارج) و چندرسانه ای بودن (انتقال داده) از ویژگی های عصر الکترونیک است. این پروژه سعی دارد تا بینشی متناسب با این موضوعات متناقض ایجاد کند تا مجموعه ای پیشگام در صنعت الکترونیک معرفی شود.

ارتباط بین آجر به عنوان یک مصالح ساختمانی سنتی و دنیای پیشرفته الکترونیکی، به یک واسطه نیاز دارد و این پروژه سعی دارد این مسئله را برطرف کند. فضاهای داخلی بسته و نیمه باز ساختمان نیز به گونه ای طراحی شده اند که مرز بین داخل و خارج را کمرنگ کنند و برداشت های مختلفی را در طول شبانه روز ایجاد کنند. فضاهای کاری موجود در ساختمان از دفترهای باز و نیمه باز تشکیل شده است که از مرزهای سبز برای تعریف و تفکیک آنها استفاده شده است.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
آپارتمان کوهسار جامعه معماران ایران

آپارتمان کوهسار | معماران اشعری

آپارتمان کوهسار ، معماران اشعری موقعیت: ایران، شیراز معمار مسئول: امیرحسین اشعری تیم طراحی: علی عطاران، زهرا جعفری، احسان شعبانی، زهرا رحیمی مساحت: ۱۳۰۰ متر مربع عکس: خاطره عشقی اتمام پروژه: ۲۰۲۲ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح

ادامه مطلب »

خانه دستانی | مهرداد ایروانیان

خانه دستانی | مهرداد ایروانیان موقعیت: ایران ، شیراز ، خیابان دانش‌آموز معمار: مهرداد ایروانیان همکاران طراحی: اسماعیل شبانی، زهرا نعمت‌الهی مدیر اجرایی پروژه: اکبر قریشی مهندس ناظر و دستگاه نظارت: اکبر قریشی طراح3D و مدل: محمد حسین بهمن‌پور گرافیست: زهرا شوکت نوع تأسیسات ـ نوع سازه: مرکزی، اسکلت بتنی

ادامه مطلب »

ویلای مانلی | دفتر معماری زاویه

ویلای مانلی | دفتر معماری زاویه موقعیت: ایران ، نور ، رویان معماران : مریم علوی، مهدی مرزیاری، حسین محمودی، حمیدرضا آل داوود کارفرما : شرکت آباد گستر مهرگان تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : شرکت محمودی و همکاران سازه (طراحی، اجرا) : پیمان تقوایی سال : 1383-1385 کاربری : مسکونی،

ادامه مطلب »

خانه باغ نیاوران | سهراب رفعت

خانه باغ نیاوران | سهراب رفعت موقعیت: ایران، تهران معمار: سهراب رفعت تیم طراحی: نگین عسگری، نازیلا نورمحمدی، محمد شوقی، مرجان سمنانی، نرگس جزایری، دانیال سارنج طراحی داخلی: نگین عسگری، نازیلا نورمحمدی مساحت کل: ۱۰۰۰ مترمربع مساحت زیربنا: ۱۳۵۰ مترمربع مجری: محمد جمالان، سعید اسدی تاسیسات الکتریکی: آرمان محمدی تاسیسات مکانیکی:

ادامه مطلب »

کارخانه شمیم پلیمر | داوود بروجنی

کارخانه شمیم پلیمر | داوود بروجنیموقعیت: ایران، اشتهارد ، شهرک صنعتی کوثرمعمار: داوود بروجنیکارفرما: شرکت شمیم پلیمرتیم اجرایی (مدیر، همکاران) : داوود بروجنی، باربد مختاری، عمران نظریانسازه (طراحی، اجرا) : بردیا خفافتأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : امیر سلامتتأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : حمیدرضا نیکزاد، محسن جعفریعکس: پرهام تقی‌افتیم طراحی: صبا

ادامه مطلب »

ساختمان باریت | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار

ساختمان باریت | مهندسان مشاور طرح و معماری پرگار موقعیت: ایران، تهران معماران: بهزاد حیدری، شیرین صمدیان تیم طراحی: نجمه اعتمادی، میلاد حسن زاده مساحت کل: ۶۹۰ متر مساحت زیربنا: ۲۸۰۰ متر مربع سال آغاز پروژه: ۱۳۹۵ سال پایان ساخت: ۱۳۹۶ عکس: حسین فراهانی هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.