مدرسهی ابتدایی جدگال ، اداره معماری داز
موقعیت: ایران، سیستان و بلوچستان، چابهار، روستای سیدبار
معمار مسئول: آرش علی آبادی
تیم طراحی: مهسا حسینی، نازنین مجاهد
تسهیلگر اجتماعی: مینا کامران
کارفرما: موسسه پویش ایران من
مجری: ع. نقرهکار
مهندس تاسیسات: ع.دلاور
مهندس سازه: ع. گیاهی
نوع سازه: قالب عایق ماندگار
مساحت زمین: 1100 مترمربع
مساحت زیربنا: 480 مترمربع
عکس: استودیو دید
اتمام پروژه: 1399
شروع پروژه با مشارکت تسهیلگران اجتماعیِ کارهای زیرساختی در روستا انجام شد: از قبیل انجام کارهای مشارکتی و دعوت اهالی برای حفظ بهداشت و نظافت روستا، ایجاد سپتیک فاضلاب و همچنین راهاندازی کارگاه سوزندوزی و صفحهی اینستاگرام (بانوک) برای معرفی و فروش محصولات آنها. به این ترتیب نه تنها قشر بانوان روستا وارد فعالیتهای اجتماعی و تاثیرگذار شدند بلکه موجب دیده شدن آنها در روستا و موثر بودن حضورشان در لایههای اجتماعی و اقتصادی روستا شد. همچنین در راستای مشارکت هر چه بیشتر، اهالی روستا در روند ساخت پروژه به عنوان نیروی کار و با کمکهای مالی هر خانواده و از طریق فروش سوزندوزی در ساخت پروژه مشارکت کردند بدین ترتیب مدرسه با یک مشارکت همگانی و تعلق خاطر جمعی ساخته شد.
توزیع کاربریها
مدرسهی روستای سیدبار با زیربنای 470 مترمربع شامل 4 کلاس ابتدایی با ابعاد متفاوت و با قابلیت همپوشانی و ادغام در هم، یک کتابخانه و یک سالن چندمنظوره (سالن اجتماعات، امتحانات، کارگاه سوزندوزی بانوک) و حیاطهای فرعی و اصلی میباشد که در نهایت با هدف تبدیل شدن به مرکز محله، آموزش و فرهنگسازی کل روستا طراحی گشته است.
با توجه به جمعیت دانشآموز و معلم در روستا و طبق ضوابط نوسازی مدارس، مدرسه نیاز به 4 کلاس داشت. در طراحی کلاسها، هر دو کلاس را در ابعاد متفاوت به هم مرتبط کردیم در کلاس بزرگ فضای بینابینی وجود دارد که دانشآموزان کلاس کوچک، هم میتوانند در آنجا حضور داشته باشند و هم از آموزش توسط یک معلم (به دلیل محدودیت تعداد معلم) بهرهمند شوند و هم با سالبالاییهای خود تعامل داشته باشند.
ایده
فرم دایره شکل حیاط مدرسه و نحوهی قرارگیری کلاسها با ایدهی آموزش به معنای یادگیری کنار هم، بدون سلسهمراتب و دموکرات شکل گرفت. چرخش کلاسها و اتصال آنها از گوشه به یکدیگر علاوه بر اینکه موجب گردش هوا مابین کلاسها میشود حیاطهای کوچکی را مابین هر کلاس جهت کارهای گروهی و فعالیتهای بیرونی و… تولید کرد. در نهایت با این سازماندهی به یک حیاط مرکزی به عنوان محل تجمع دانشآموزان مدرسه و مردم روستا، یک فضای گردشی پیرامونی بین دیوار و کلاسها و حیاطهای خصوصی دست پیدا کردیم.
مفهوم دیوار به طور مرسوم در مدارس به عنوان حفاظ، جداکننده و حصار است در این پروژه به واسطهی قرارگیری آن در دشتی وسیع، دیوار مدرسه را به عنوان یک پوستهی متخلخل، دعوتکننده و بازیگوش طراحی کردیم. گشودگیهای دیوار به گونهای است که از پنجرهی کلاسها فرم دیوار و امتداد دید به سمت دشت وجود دارد. همچنین گشودگیها با ابعاد مختلف امکان ورود و حضور در مدرسه را از جهات مختلف برای دانش آموزان فراهم میکند. با افزایش ضخامت دیوار در ورودی علاوه بر ایجاد عمق در طاقهای ورودی و دعوتکنندگی در لحظهی ورود، عملکردهای خدماتی مانند سرایداری، بوفه و انبار را در دل دیوار قرار دادیم.