مجتمع مسکونی روشنا | رامین سبزقبایی
موقعیت: ایران، تهران
معمار: رامین سبزقبایی
مساحت: ۳۰۰۰ متر مربعکارفرما: سید علی امیری مقدم
سازنده: شرکت ساختمانی پترو کوار
عکس: سیاوش باقری
سال آغاز: ۱۳۹۷
سال اتمام: ۱۳۹۹
موقعیت ویژه بنا، تنها محدود به دسترسی سریع به مجموعه ای از شریان های اصلی شهر از قلب محله ای آرام در مرکز شهر که به سرعت در حال پوست اندازی و نوسازی است، نمی شود. بلکه از محور مورب معبر نسبت به محور زمین و ضابطه خاص طرح تفصیلی در مورد خط لبه ساختمان در ضلع شمالی که متشکل از چند شکست هندسی بی قاعده است، نیز متاثر شده است. چیزی که این بار استثنائا برامده از خاستگاه طراحی شهری بود و معماری بنا را چه از حیث وجه بیرونی و چه کیفیت عملکردی فضاهای داخلی تحت الشعاع قرار می داد. بر این مبنا، در این پروژه، مهمترین ماموریت معماری، تبدیل این تهدید هندسی به فرصت بود. در معماری این ساختمان کوشیده شد به نحوی تطبیق پلان و فرم صورت بگیرد تا فراموش شود این حجم از پیش، تولد بی قاعده خود را آغاز کرده است. فرایند تولید فرم، با استفاده از شکست های تحمیلی لبه و شکل دادن به فضاهای بالکن به عنوان تورفتگی های نما آغاز شد.
برای کاستن از اغتشاش بصری تولید شده از جانب دستور نقشه اولیه، تولید یک حجم وحدت بخش سفید رنگ در میان توده آجری تداوم یافته از حیاط به طرفین نما، مد نظر قرار گرفت. با امکاناتی که پنجره های بزرگ در ضلع شمالی ایجاد می کنند، فرصتی برای ایجاد پرده ای از ورق های استرچ متال در قالب لوورهای عمودی فلزی ایجاد شد تا با کمک آن ریتم یکنواخت تکثیری طبقه به طبقه پنجره ها از بین رفته و امکانی برای ایجاد حریم از زوایای جانبی به قسمت هایی که پنجره های عریض تر دارند فراهم شود. سطحی توری مانند که در همنشینی با گیاهان همیشه سبزی چون خیزران از داخل به بیرون نیز، چشم اندازی متفاوت ایجاد می کند.
حجم سفید در نمای طبقات کامل شده و در حیاط ها و همکف و پیلوت، آجر قزاقی با رنگ قرمز روشن و ملایم با متریالی مناسب با کف و دیوار حیاط ترکیب می شود. در نهایت رنگ خاکستری در قالب بتن اکسپوز در حیاط ها و پرسلان های قطع بزرگ و یکدست در پیلوت و پارکینگ، به ترکیب معنادار و هماهنگ فضاهای مشاع و نما می انجامد.
در داخل، آنچه مهم است ایجاد فضای عمومی و خصوصی در مورد فضاهای نشیمن و پذیرایی بود که با هندسه طولی واحدها هم جور در می آمد. با استفاده از رنگ های گرم و روشن و هماهنگ در کف و کمدها و کابینت ها، در کنار حذف زواید در اجزای این المان ها، رویکرد کمینه گرایی تفکر مدرن تلطیف می شود تا بدون از بین بردن وجه اصلی هویتی ساختمان که همانا هارمونی است، فضا را برای سکونت خانواده ایرانی، بدون تقلا برای خودنمایی و تفاخر، معاصر و امروزی کند؛ و این کافیست.