Search
Close this search box.
Search

مجتمع مسکونی روشنا | رامین سبزقبایی

مجتمع مسکونی روشنا | رامین سبزقبایی
موقعیت: ایران، تهران
معمار: رامین سبزقبایی
مساحت: ۳۰۰۰ متر مربعکارفرما: سید علی امیری مقدم
سازنده: شرکت ساختمانی پترو کوار
عکس: سیاوش باقری
سال آغاز: ۱۳۹۷
سال اتمام: ۱۳۹۹

موقعیت ویژه بنا، تنها محدود به دسترسی سریع به مجموعه­ ای از شریان­ های اصلی شهر از قلب محله ­ای آرام در مرکز شهر که به سرعت در حال پوست اندازی و نوسازی است، نمی ­شود. بلکه از محور مورب معبر نسبت به محور زمین و ضابطه خاص طرح تفصیلی در مورد خط لبه ساختمان در ضلع شمالی که متشکل از چند شکست هندسی بی ­قاعده است، نیز متاثر شده است. چیزی که این بار استثنائا برامده از خاستگاه طراحی شهری بود و معماری بنا را چه از حیث وجه بیرونی و چه کیفیت عملکردی فضاهای داخلی تحت ­الشعاع قرار می داد. بر این مبنا، در این پروژه، مهمترین ماموریت معماری، تبدیل این تهدید هندسی به فرصت بود. در معماری این ساختمان کوشیده شد به نحوی تطبیق پلان و فرم صورت بگیرد تا فراموش شود این حجم از پیش، تولد بی­ قاعده خود را آغاز کرده است. فرایند تولید فرم، با استفاده از شکست ­های تحمیلی لبه و شکل دادن به فضاهای بالکن به عنوان تورفتگی های نما آغاز شد.

برای کاستن از اغتشاش بصری تولید شده از جانب دستور نقشه اولیه، تولید یک حجم وحدت ­بخش سفید رنگ در میان توده آجری تداوم یافته از حیاط به طرفین نما، مد نظر قرار گرفت. با امکاناتی که پنجره­ های بزرگ در ضلع شمالی ایجاد می­ کنند، فرصتی برای ایجاد پرده ­ای از ورق­ های استرچ متال در قالب لوورهای عمودی فلزی ایجاد شد تا با کمک آن ریتم یکنواخت تکثیری طبقه به طبقه پنجره ها از بین رفته و امکانی برای ایجاد حریم از زوایای جانبی به قسمت­ هایی که پنجره­ های عریض­ تر دارند فراهم شود. سطحی توری مانند که در همنشینی با گیاهان همیشه سبزی چون خیزران از داخل به بیرون نیز، چشم ­اندازی متفاوت ایجاد می کند.

حجم سفید در نمای طبقات کامل شده و در حیاط­ ها و همکف و پیلوت، آجر قزاقی با رنگ قرمز روشن و ملایم با متریالی مناسب با کف و دیوار حیاط ترکیب می ­شود. در نهایت رنگ خاکستری در قالب بتن اکسپوز در حیاط­ ها و پرسلان­ های قطع بزرگ و یکدست در پیلوت و پارکینگ، به ترکیب معنادار و هماهنگ فضاهای مشاع و نما می ­انجامد.

در داخل، آنچه مهم است ایجاد فضای عمومی و خصوصی در مورد فضاهای نشیمن و پذیرایی بود که با هندسه طولی واحدها هم جور در می­ آمد. با استفاده از رنگ های گرم و روشن و هماهنگ در کف و کمدها و کابینت ­ها، در کنار حذف زواید در اجزای این المان­ ها، رویکرد کمینه­ گرایی تفکر مدرن تلطیف می ­شود تا بدون از بین بردن وجه اصلی هویتی ساختمان که همانا هارمونی است، فضا را برای سکونت خانواده ایرانی، بدون تقلا برای خودنمایی و تفاخر، معاصر و امروزی کند؛ و این کافیست.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

ساختمان سام پاسداران | دفتر معماری رازان

ساختمان سام پاسداران | دفتر معماری رازان موقعیت: ایران، تهران معمار: دفتر معماری رازان معمار اصلی: نوید امامی تیم طراحی: آرش رضایی زادگان، سیما رحیمیان، فاطمه رستمی، مینو پوررحمت، حامد احمدی، بهروز صمدی، پریسا حمیدی، یاسمین یراقی مساحت زیربنا:۱۷۰۰۰ مترمربع سال: ۲۰۱۸ عکس: استودیو دید، دفتر معماری رازان هشدار! تمامی

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی باغ نظر | شرکت توسعه مهندسی و معماری P&B

ساختمان مسکونی باغ نظر | شرکت توسعه مهندسی و معماری P&Bموقعیت: ایران، اصفهان، خیابان میر، کوچه ملک، بن بست باغ نگارمعمار: پگاه رضاییتیم طراحی: برسیپا احمدی، پریسا خیامینقشه فاز ۲: برسیپا احمدی، پریسا خیامیمساحت: ۸۲۰ مترمربعنورپردازی: شرکت P&B، برسیپا احمدیمشاور رسانه ای: برسیپا احمدیمشاور هنری: مهناز سیفگرافیست: برسیپا احمدی، مهناز

ادامه مطلب »

مجتمع امام رضا | استودیو معماری کلوت

مجتمع امام رضا | استودیو معماری کلوت موقعیت: ایران ، تهران ،خیابان انقلاب معمار: استودیو معمار کلوت همکاران طراحی:سعید رضا بریری،سمانه قاسم پور سال: 1391 مساحت: 6500 متر مربع طراحی سازه: بهرنگ بنی آدم تاسیسات الکتریکی: محمدرضا حسینی تاسیسات مکانیکی: رضا اسدی عکس: پرهام تقی اف هشدار! تمامی اطلاعات پروژه

ادامه مطلب »

ساختمان انبار شرکت سیستم | دفتر معماری ساختار الگو پایدار

ساختمان انبار شرکت سیستم | دفتر معماری ساختار الگو پایدار موقعیت: ایران، کرج معمار: مهران خوشرو کارفرما: پیام خلیلی، سیستم سرامیک ایرانیان نظارت : جواد هداوندی تیم اجرایی (مدیر، همکاران) : سروش علیپور سازه (طراحی، اجرا) : پدرام زرپاک تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : علی پیلتن تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری)

ادامه مطلب »

مجتمع اداری خرسند | گروه طراحی عرش

مجتمع اداری خرسند | گروه طراحی عرش موقعیت : ایران ، تهران معمار : گروه طراحی عرش مساحت : 1400 متر مربع سال : 2009 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح مطعلق به ایشان می باشد. شهر تهران

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.