Search
Close this search box.
Search

ساختمان مسکونی ناز | دفتر معماری و منظر پایدار ( بهراد تندروی ، سیامک خاکسار )

ساختمان مسکونی ناز | دفتر معماری و منظر پایدار ( بهراد تندروی ، سیامک خاکسار )
موقعیت : ایران ، تهران
معماران : بهراد تندروی ، سیامک خاکسار
تیم طراحي : نیلوفر موسوی، علی محمدی اصل، آرتور پطروسیان
کارفرما: میرفتاح حسینی
اجرا: یاشار حسینی
نظارت: بهراد تندروی، سیامک خاکسار
سازه: مسعود پهلوان
عکس و گرافیک: سیامک خاکسار
مساحت زمین: 330 مترمربع
زیربنا: 1440 مترمربع

ایده طراحی
دروغ چرا؟ تصمیم گرفتیم دیگر دروغ نگوییم.
ساختمان از ابتدا ساختار سادهای داشت؛ اصولاً هم قرار بود همین باشد؛ چرا که فارغ از آن بودیم کانسپتی سورئال را به اجبار به آن نسبت دهیم یا در پایانکار، کانسپت و مفهومی خوشایندِ جامعه برایش بیافرینیم!
پتانسیل سایت، کوچهای است که روبرو و در آکس زمین قرار دارد و محور دیدی ایجاد میکند که از بالادست، نما کاملاً تخت (Flat) دیده میشود؛ فرصتی که میشد روی آن نقاشی بزرگی کشید و آن را نمایش داد. از سوی دیگر محدودیتهایی که ضوابط شهرداری و خواستههای مالکین به ویژه در آپارتمانهای کوچک تحمیل میکند، ما را بر آن داشت تا به جای مقابله با آن و نمایشِ کاذبِ بازی حجمی در عمق بسیار محدود، نما را کاملاً دوبعدی درنظر بگیریم. بدینترتیب از یک سو پلان داخلی کیفیت فضایی خود را حفظ کرده و تحت تأثیر حجمسازی در نما قرار نگرفته است، و از سوی دیگر تابلوی متمایزی در نمای ساختمان به فضای شهری اهدا شده است؛ با این فرض برای نمایش اثری هنری درقالب نمایی شهری، آثار چه کسی میتواند بهتر از “موندریان” الهام بخش باشد؟
از آن گذشته میخواستیم ساختمان خاص، سفید و تمیز باشد تا در میان انبوهِ تودههای قهوهای و خاکستری و کثیف و فرسوده، جلوهنمایی کند. اینگونه بود که بخش عمدهی نما که پلان فشردهی واحدها پشت آن قرار دارد، با ترکیبی از خطوط مستقیم و سطوح مستطیلی شکل گرفت؛ دو متریال سنگ سفید و فلز تیره، کنتراست خوبی برای این اثر شهری ایجاد کرد. در مقیاس خرد نیز همچنان مجموعهای از آثار هنری را میتوان دید؛ اما اینبار دستِ طبیعت است که تابلوهای یکپارچهی سنگی را نقش زده است.


در قسمت پایین این “تابلوی شهری”، طبقهی همکف با بیشترین عقبنشینیِ ممکن نسبت به گذر شهری، در قالبی متفاوت، همچنان این نقش را ادامه میدهد و همزمان دعوتکننده است و پرجاذبه برای رهگذران؛ در فضای داخلی نیز تنها بهدنبال ایجاد یک فضای متناسب و یک پلان درست و کارکردی بودیم؛ چیزی که این روزها در عرصهی ساخت و ساز شهری بهندرت دیده میشود. هرچه نزدیکتر شویم به بنا، چه در داخل و چه در نما، جزئیات و ریزهکاریهای بیشتری جلب توجه میکنند، از بافت و متریال گرفته تا دیتیلهای اتصال و نصب. خلاصه گوییم که فقط و فقط به دنبال ارائهی پلان و فضای درست بودیم، نه کمتر و نه بیشتر!


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
پلتفرم صورتی جامعه معماران ایران

پلتفرم صورتی | استودیو سه بر

پلتفرم صورتی ، استودیو سه بر موقعیت: ایران، اصفهان، خيابان چهارباغ بالا، کوچه شهید کیانجو، پلاک ۲ معماران: محسن خزدوز، ادیب ایروانی تیم طراحی: مهسا مرادی مهندس سازه: امین آل صاحب فصول نورپردازی: استودیو سه بر مدیر اجرایی: امین آل صاحب فصول تیم اجرایی: امید احمدزاده نظارت: محسن خزدوز، ادیب ایروانی

ادامه مطلب »

بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان | ایمان شفیعی ، بهزاد منشگر

بازسازی مطب دندانپزشکی آرمان | ایمان شفیعی ، بهزاد منشگرموقعیت: ایران، مازندران ، ساریمعماران اصلی: بهزاد منشگر، ایمان شفیعی با همکاری لیدا بادافرهکارفرما: آرمان شفیعیهمکاران اجرایی: محمد جلالی فراهانی، پژمان معینی، مهدی فرید افشار، حامد فرید افشارعکس: مسیح مستأجران، حکیم حمادیزیر بنا: ۷۰ متر مربعسال: ۱۳۹۳جوایز: طرح تقدیر شده در

ادامه مطلب »

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی موقعیت: ایران ، قزوین معماران: علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی متراژ بنا: ۲۵۰۰ متر مربع سال اتمام پروژه: 2009 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد.

ادامه مطلب »
آدرس فود هال دفتر معماری زمردی و همکاران

آدرس فود هال | دفتر معماری زمردی و همکاران

آدرس فود هال،دفتر زمردی و همکاران موقعیت پروژه: ایران، تهران، خيابان فرشته ،کوچه نیلوفر، پلاک 4 معمار پروژه: شهروز زمردی کارفرما: حسینی، مرادی و شرکا تیم طراحی : پیام الرحمان ، شیرین باقری ، علی مروج تیم اجرا:  دفتر زمردی و همکاران نظارت: شهرام کمالی سازه: م. صراف زاده ارائه

ادامه مطلب »
کریستال 40 جامعه معماران ایران

کریستال 40 | دفتر معماری اصفهان مهراز

کریستال 40، دفتر معماری اصفهان مهراز موقعیت: ایران، اصفهان، خیابان محتشم کاشانی معمار مسئول: سمیرا خادم القرآنی تیم طراحی: سمیرا خادم القرآنی، وحید کاظمیان مساحت زیربنا: 902 مترمربع عکس: امیر کیان ارثی،  سمیرا خادم القرآنی کارفرما: دکتر امینی همکاران: محمد باقری زفره، فرهاد ریاحی دهکردی، امید کوهی اصفهانی اتمام پروژه:

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی چپیره | دفتر معماری بایودیزاین

ساختمان مسکونی چپیره | دفتر معماری بایو دیزاین موقعیت: ایران، دزفول معماران: حسین حلاج، آرش ضیاء مساحت: ۹۶۰ مترمربع اجرا: محمد ارجمند، محسن هندی زاده نورپردازی: امیر سخایی مهندس سازه: محسن هندی زاده عکس: محمدحسن اتفاق سال: ۱۳۹۹ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.