Search
Close this search box.
Search

ساختمان آماج درمان | کوروش رفیعی

ساختمان آماج درمان | کوروش رفیعی
موقعیت: ایران، تهران ، پارک فناوری پردیس
معمار: کوروش رفیعی
کارفرما: فرشاد آقازاده
عکس : نرگس ضیاءالملکی
سال : 1388
کاربری : بهداشتی – درمانی
مساحت پروژه : 450 مترمربع

کلینیک آماج درمان پروژه یک اتاق جراحی کالیبراسیون با مساحت ۴۵۰ مترمربع در زمینی ۵۰۰ مترمربعی است که در پارک فناوری پردیس – ۲۰ کیلومتری شمال شرق تهران – واقع شده است. در این پروژه به عواملی مانند ماهیت، عملکرد و مکان توجه ویژه ای شده و کوروش رفیعی در طراحی این ساختمان از طبیعت الگوبرداری کرده است، به اعتقاد وی، هر ساختمان یک شی طبیعی است.
او در طراحی این ساختمان از مصالح طبیعی مانند سنگ و درخت الهام گرفته است، تفکری که امروزه گروهی از معماران اعتقاد زیادی به آن ندارند. به گفته رفیعی در حال حاضر بسیاری از ساختمان های رایج و عادی در شهرهای ایران، هیچ رابطه ای با طبیعت ندارند و این مشکل بسیار بزرگی است. زمین پروژه در مرکز بخش پزشکی شهر (پارک فناوری پردیس) واقع شده است. دسترسی به طبقه اول و طبقه همکف توسط یک سطح شیب دار طولانی صورت می گیرد. در این ساختمان، آزمایشگاه در مکانی اختصاصی و امن و با قابلیت نورگیری بالا طراحی شده است.

 


طراحی کلی ساختمان:
در اجرای این پروژه از مصالح بومی و پیش ساخته در فرم واحد و یکپارچه استفاده شده است. توزیع فضاهای این مرکز درمانی از خارج ساختمان قابل مشاهده است و فضاها طوری طراحی شده اند که کمترین استرس و بیشترین آرامش را به مراجعه کننده با توجه به شرایط روحی غالب بر اکثریت مراجعه کنندگان، منتقل می کند. در نهایت این ساختمان طوری طراحی شده است که علاوه بر ایجاد فضایی پویا و پرانرژی، کاملا هماهنگ با متن است و رابطه ای مناسب با عملکرد آن دارد.

عملکرد:
ساختمان یک اتاق جراحی کالیبراسیون به همراه دفتر آن است و سایت آن در مرکز بخش پزشکی شهر واقع شده. طبقه همکف برای آزمایشگاه ، انبار و پارکینگ و طبقه اول برای تمام فضاهای اداری در نظرگرفته شده است. دسترسی به طبقه همکف و اول از طریق یک سراشیبی طولانی از هم جدا شده و آزمایشگاه به دلیل امنیت و کاربری آن دارای یک ورودی اختصاصی است .

حرکت و فضا:
به نظر من درک بهتر فضا زمانی صورت می گیرد که یا کاربر در حال حرکت باشد یا طرح دارای یک فضای پویا باشد.ساختمان توسط یک سطح به اصطلاح شیبدار تحت تأثیر قرار گرفته که شکلی زیگ زاگ دارد و احساسی از سفر پایدار را در فرم خود تکرار می کند.نتیجه کار یک فرم پویا با فضاهای داخلی در هماهنگی با عملکرد ساختمان شد.


تکنیک:
از آنجا که تکنیک های ساختمان و تکنولوژی پیشرفته در این منطقه به کار گرفته نشده، تصمیم من، استفاده از روش های پیش ساختۀ ساخت و ساز در بسیاری از بخش های ساختمان به خصوص ساختار بود. نتیجه کار، کنار هم قرار دادن برخی جنبه های اصلی طراحی و رسیدن به یک پروژه پویا و پرانرژی و هارمونیک با بافت خود بود که یک رابطه مناسب نیز با کاربری خود دارد.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه
خانه سوده، فرهاد ابطحی

خانه سوده | فرهاد ابطحی

خانه سوده | فرهاد ابطحی موقعیت: کرج،تهران ویلا، شهرک درخشانیه معمار: فرهاد ابطحی طراح سازه: بهرام شاهپوری رندر خارجی: آرت ویز استودیو رندر داخلی: حسین صادقی دیاگرام: مرجان سیاوشی کارفرما: سوده مهابادی سال طراحی: تیر ۱۴۰۱ مساحت زمین: ۱۵۰۰ متر مربع مساحت بنا: ۷۷۵ متر مربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه

ادامه مطلب »

ساختمان مسکونی پارک | استودیو طراحی بهزاد اتابکی

ساختمان مسکونی پارک | استودیو طراحی بهزاد اتابکی موقعیت : ایران ، تهران معمار: بهزاد اتابکی کارفرما: رضا فرح بخش سازه (طراحی، اجرا) : شرکت سازه مهبان تأسیسات الکتریکی (طراح، مجری) : شرکت سازه مهبان تأسیسات مکانیکی (طراح، مجری) : شرکت سازه مهبان عکس : پرهام تقی‌اف تیم طراحی :

ادامه مطلب »

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی

ساختمان نظام مهندسی استان قزوین | علیرضا تغابنی موقعیت: ایران ، قزوین معماران: علیرضا تغابنی، پریسا علی محمدی متراژ بنا: ۲۵۰۰ متر مربع سال اتمام پروژه: 2009 هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان می باشد.

ادامه مطلب »

ویلای کلاردشت | مهندسان مشاور ساختار جاوید یسنا

ویلای کلاردشت | مهندسان مشاور ساختار جاوید یسنا موقعیت: ایران ، کلاردشت معمار: ترانه اکرمی مدیرعامل مشاور: مهرداد گل‌محمدی همکار طراحی: گلناز بهرامی سازه: شهریار لطفی تأسیسات مکانیکی: امین ا… فریادرس، پژمان ایزدخواست تأسیسات الکتریکی: امیر خاقانی طرح‌های سه‌بعدی کامپیوتری: فرداد علوی کارفرما: علی‌اکبر قاضی‌زاده مساحت زمین: 1040 متر مربع

ادامه مطلب »

مرکز همایش های بین المللی تبریز | شرکت مهندسین مشاور محیط فضارا

مرکز همایش های بین المللی تبریز | شرکت مهندسین مشاور محیط فضارا موقعیت: ایران، تبریز معماران: آیدین آصفی، پیام ابتکار مدیر پروژه: آیدین آصفی تیم طراحی: بهزاد نوشاد، آصفه فرشباف، مطهره نقیب، سالار آصفی مشاور ارشد طراحی معماری: سالار آصفی طراح سازه: بهمن فرهمندآذر، سعید محمدپور، میترا گوگانی وش تأسیسات

ادامه مطلب »

آپارتمان شماره 84 | استودیو میری

آپارتمان شماره ۸۴ | استودیو میری موقعیت : ایران ، شیراز معمار: امین میری کارفرما: محمدرضا قانع سازه (طراحی، اجرا) : حمید زارعی عکس: مسعود موبین تیم طراحی: علی هنردار، محمدرضا قانع سال : 1396 کاربری : مسکونی، آپارتمانی مساحت پروژه : 720 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات،

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.