Search
Close this search box.
Search

خانه اصفهان H تا V | استودیو CAAT

خانه اصفهان H تا V |  استودیو CAAT
موقعیت: ایران، اصفهان
معمار مسئول: مهدی کامبوزیا
معمار و مدیر پروژه: هلنا قنبری
گروه معماری: سمانه نعمت زاده
مساحت : ۴۵۰ متر مربع
عکس:  پرهام تقی اوف، مرکز عکاسی پرشیا
اتمام پروژه: ۲۰۲۲

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان  H تا V  در شهر اصفهان-ایران، در یک بلوک شهری پر تراکم، واقع شده است. طراحی پروژه منطبق بر این است که چگونه روابط میان فضاهای مختلف سنتی، می تواند در یک خانه معمولی اصفهان، به یک خانه مدرن در یک بلوک شهری تبدیل شود و در عین حال همان دغدغه‌های گردش سنتی و جوهر فضا را حفظ کند. اصفهان یکی از شهرهای میراث جهانی است که تعدادی از بهترین آثار معماری و فضای شهری ایران را در خود جای داده است. این شهر دارای تنوع فرهنگی و مذهبی متفاوتی است. مردم این شهر قرن‌ هاست که با وجود این تنوع در کنار هم، همزیستی داشته اند و به دلیل تأثیرات متعدد فرهنگی و مذهبی، الگوی رفتاری بسیار پیچیده و خاصی در آن وجود دارد.

معماری و طراحی داخلی خانه اصفهان فرصتی را برای بررسی رفتار و روابط اجتماعی یک خانواده اصفهانی را به شکل سنتی اصیل ایجاد کرده است. این موضوع تیم طراحی را قادر ساخته تا خانه ای طراحی کنند که به بهترین وجه متناسب با بافت شهری آن باشد و گرش فضایی کلیدی را در داخل خانه ایجاد نماید که به عنوان بازتابی از رفتار فرهنگی آن ها تحمیل شده است.

خانه اصفهان اچ تا وی جامعه معماران ایران

خانه اصفهان H تا V در زمینی به مساحت ۳۰۰ متر مربع در بافتی متراکم و برای این خانواده های طبقه متوسط در نظر گرفته شده است. زمین از سه طرف همسایه است و شهرداری حکم کرده که حداکثر اشغال زمین ۶۰ درصد باشد، ساختمان در شمال زمین قرار گرفته و انتخاب متریال و رنگ و … بر اساس محدودیت آنها می باشد.

استودیوی CAAT پاسخ این پروژه را در باز تعریف خانه های سنتی اصفهانی در بافتی مدرن یافته است. خانه‌ های معمولی قدیمی که در اصفهان ساخته شده‌ اند از دو بخش «اندرونی» (منطقه خصوصی) و «بیرونی» (منطقه مهمان) تشکیل شده‌ اند که توسط یک راهرو خدماتی به هم متصل می‌ شوند. «اندرونی» واقع در پشت خانه، با اتاق خواب ها و حیاط کوچک خانوادگی، منطقه خصوصی خانواده محسوب می شود. این بخش از خانه بسیار ساده است و از تزئینات عجیب و غریب معاف است. از طرفی بیرونی، اتاق پذیرایی بزرگی است که برای مهمانان و مراسم در نظر گرفته شده است. که در جلوی خانه قرار دارد و معمولاً مشرف به حیاط جلویی است و عمداً  هم از نظر تزئینات و جزئیات ظریف معماری بسیار غنی می باشد.

خانه اصفهان اچ تا وی جامعه معماران ایران

در این پروژه با توجه به محدودیت های اعمال شده توسط متراژ و محدودیت های مجوز، نمودار پلان افقی معمول خانه های سنتی اصفهانی با فضای اندرونی و بیرونی به ترکیب عمودی تبدیل شده است و در نتیجه پروژه را خانه H به V نامگذاری کرده اند. فضای اندرونی در دو طبقه به شکلی بسیار ساده ساخته شده و دارای حیاط اختصاصی است که در پشت، آن‌ ها را شبیه به خانه‌های سنتی اصفهانی به هم متصل کرده است.

از سوی دیگر «فضای بیرونی» به شکل رسمی پیچیده و مشرف به حیاط جلویی طراحی شده است، پیوستن این دو فضا، از طریق یک راهرو عمودی میان دو طبقه است که فضای خدمات یک خانه سنتی را در بر گرفته است. برای به پایان رساندن این پروژه، خانه ای گرد هم آورده اند، که ساکنان آن هنوز هم می توانند فضای زندگی مدرنی را تجربه کنند که هنوز با هویت بافتی و میراث مطابقت دارد.

در کنار ایده پروژه، تنوع در انتخاب رنگ متریال در هر دو منطقه مهمان و خصوصی قابل دیده می شود. (آجر سفید در ردیف‌های عمودی، آجر خاکستری در ردیف‌های افقی). در قسمت مهمان، پوسته آجری سفید داخل و خارج پروژه را با شکل پلاستیکی پوشانده اشت، به طوری که سازه و متریال با هم ادغام شده و ناحیه خصوصی به صورت جعبه آجری خاکستری شکل گرفته است.


جامعه معماران ایران
نوع متریال
انتخاب
نوع متریال
نوع پروژه
انتخاب
نوع پروژه

کافه هریک | استودیو آرکا طرح کارا

طراحی داخلی سنتی-مدرن کافی شاپ هریک | استودیو آرکا طرح کارا موقعیت: ایران، تهران معمار: مازیار بهرامی، نگین بهرامی تیم طراحی: فرنوش فرجی مساحت: ۱۵۰ مترمربع نقشه فاز ۲: نگین بهرامی طراحی داخلی: مازیار بهرامی، نگین بهرام نورپردازی: میثم هژبر عکس: نگین بهرامی سال: ۱۳۹۷ هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و

ادامه مطلب »

ساختمان امیران | علی لواسانی

ساختمان امیران | علی لواسانیموقعیت: ایران ، تنکابنمعمار: علی لواسانیهمکاران: اشکان دلاورنژاد ، فاطمه عزیززاده ، مهدی فردبگذرانکارفرما:  آقای قدیمی ، آقای فیض اللهیمتراز زمین: 837 مترمربعمتراژ بنا:4500 مترمربع هشدار! تمامی اطلاعات پروژه و توضیحات، از زبان طراح محترم پروژه و تمام حقوق مادی و معنوی طرح متعلق به ایشان

ادامه مطلب »

خانه چهل گره | حبیبه مجدآبادی ، علیرضا مشهدی میرزا

خانه چهل گره | حبیبه مجدآبادی ، علیرضا مشهدی میرزا موقعیت: ایران ، تهران معماران: حبیبه مجدآبادی ، علیرضا مشهدی‌میرزا کارفرما : علیرضا زاهد طراح فاز دو : محمدرضا طوافی، پرستو نوروزی، مانی شعبان ‌زاده، زهرا پورهادی ارائه : نگار نظر، حمید زین‌ ساز عکس : حبیبه مجدآبادی، علیرضا مشهدی‌میرزا

ادامه مطلب »

منظر باغ بهشت | شرکت مهندسان مشاور نارون

طراحی منظر باغ بهشت | شرکت مهندسان مشاور نارون موقعیت: ایران، تهران معماران: علیرضا شهلائی، سید محمدعلی موسوی، حسین شریفی، ولی شیشه بری تیم طراحی: سپیده فرنیا، مسعود دهقانپور، وحیده پوراحمدی، سمانه ابراهیمی، امین سعیدی، فاطمه حسینی، نگار حسینی، فرانک اسماعیلی، مهدیه آذر، صدیقه خانجانی، عاطفه نیکوکار، پانته آ سلیمانیان

ادامه مطلب »

ساختمان سام پاسداران | دفتر معماری رازان

ساختمان سام پاسداران | دفتر معماری رازان موقعیت: ایران، تهران معمار: دفتر معماری رازان معمار اصلی: نوید امامی تیم طراحی: آرش رضایی زادگان، سیما رحیمیان، فاطمه رستمی، مینو پوررحمت، حامد احمدی، بهروز صمدی، پریسا حمیدی، یاسمین یراقی مساحت زیربنا:۱۷۰۰۰ مترمربع سال: ۲۰۱۸ عکس: استودیو دید، دفتر معماری رازان هشدار! تمامی

ادامه مطلب »
دفتر مرکزی آپارات جامعه معماران ایران

دفتر مرکزی آپارات | گروه معماری Qastic

دفتر مرکزی آپارات ، گروه معماری Qastic موقعیت: ایران، تهران طراحی: گروه معماری Qastic تیم طراحی: مهدی علی بخشیان، رضا ضیاء، علیرضا شکوری، مریم لاله، امیرعلی علی بخشیان، Connor Van Cleave، علی ساسانیان، سروش ساسانیان هماهنگ کننده و پیمانکار طراحی محلی پروژه: علیرضا شکوری مقدم مشاوران طراحی: ناتانیل هدلی ، محمدرضا مجاهدی مهندسی سازه:

ادامه مطلب »

همکاری گرامی!
با تشکر از ارسال اطلاعات، به استحضار می‌رساند پس از بررسی فرم ارسالی، در صورت نزدیک بودن معیارهای طرفین، با شما تماس خواهیم گرفت. با آرزوی موفقیت و حضورتان در کنار ما.