نوع مقاله : مقالۀ پژوهشی
نویسندگان
- اعظم حکیم 1
- زهرا پاکزاد 2
- مسعود کوثری 3
1 پژوهشگر دکتری پژوهش هنر، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
2 استادیار گروه نقاشی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.
3 دانشیار گروه ارتباطات اجتماعی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران، ایران.
باغ نظر (ماهنامه)
دوره 18، شماره 101
آبان 1400
صفحه 82-67
بیان مسئله: استیتمنت نمایشگاه از جمله وجوه زبانی منفصل از اثر است که در کنار وجه تصویری آثار در نمایشگاه های هنری معاصر، به گفتمانی چندوجهی شکل می دهد. وجوه زبانی و تصویری در قالب یک گفتمان واحد و برای رسیدن به یک هدف با یکدیگر تعامل دارند. امروزه استیتمنت ها بخش انضمامی مهمی از روند خلق، خوانش و یا شکل گیری نمایشگاه ها هستند، به ویژه در موقعیت هایی که دلالت های مفهومی بر معناهای زیبایی شناختی پیشی یابد. بنابراین یکی از مسائل تازه در هنر معاصر کارکرد متن ها و یادداشت های نمایشگاهی و ارتباط آن ها با وجه تصویری گفتمان هنری است.
سؤال: کارکرد این متون چیست؟ روابط این بخش از وجه زبانی با وجه تصویری در نمایشگاه و نقش آن ها در ارتباط با کارکرد استیتمنت ها به چه شکلی است؟
هدف: هدف از مقاله پیش رو مطالعه و طبقه بندی روابط افزایشی وجه زبانی نسبت به وجه تصویری در نقاشی معاصر ایران است.
روش تحقیق: این مقاله از طریق مطالعه کیفی به بررسی کارکرد اصلی استیتمنت ها توجه کرده و با بررسی کارنماهای انفرادی نقاشی در گالری طراحان آزاد در فاصله زمانی 1385 تا 1395 و با استفاده از چارچوب نظری تحلیل گفتمان چندوجهی، به استخراج و طبقه بندی روابط زبانی (استیتمنت) و تصویری در بافت نقاشی معاصر می پردازد.
نتیجه گیری: استیتمنت مؤثر قادر است با افزودن جزییات، وجه تصویری را افزایش دهد و یا از طریق توصیف، آن را تقویت نماید. اما از همه مهم تر می تواند وجه تصویری را گسترش دهد. این رابطه های افزایشی وجه تصویری را زمینه مند کرده که از مهم ترین کارکردهای استیتمنت به عنوان وجه زبانی منفصل است و به سمت یک صورت بندی یکپارچه ارتباطی و فرارشته ای که حاصل فرآیند روابط میان وجوه است حرکت می کند.
Statement in the Contemporary Iranian Painting from the Perspective of Multimodal Discourse Analysis (Case study: Painting Exhibitions in Tehran Azad Art Gallery between 2006-2016)
نویسندگان [English]
- Azam Hakim 1
- Zahra Pakzad, 2
- Masoud Kowsari 3
Problem Statement: The exhibition statement is one of the linguistic modes separate from the work, which, along with the visual mode of the works in contemporary art exhibitions, forms a multimodal discourse. Linguistic and visual modes interact in the form of a single discourse to achieve a unified goal. Statements today are an important part of the process of creating, reading, or shaping exhibitions, especially in situations where conceptual implications outweigh aesthetic meanings. Therefore, one of the new issues in contemporary art is the function of exhibition texts and notes and their relation to the visual mode of artistic discourse. What is the function of these texts? What is the relationship between this part of the language mode and the visual mode in the exhibition and how are their roles related to the functions of the statements?
Research objective: The purpose of the present article is to examine and classify the additive relationships of the linguistic mode to the visual mode in contemporary Iranian painting.
Research method: This article pays attention to the main function of statements through a qualitative study and to this purpose, we examined solo painting exhibitions in the Gallery of Free Designers in the period of 2006-2016. The theoretical framework of multimodal discourse analysis was used to extract and classify linguistic (statements) and visual relations in the fabric of contemporary painting.
Conclusion: An effective statement can enhance the image by adding details or enhance it through elaboration, and most importantly, it can extend the visual mode. These additive relations conceptualize the visual mode, which is one of the most important functions of the statement as a linguistic mode and moves towards an integrated communication and interdisciplinary formulation that is the result of the process of mode relations.
استیتمنت در نقاشی معاصر ایران از منظر تحلیل گفتمان چندوجهی (مطالعۀ موردی نمایشگاههای انفرادی نقاشی در گالری طراحان آزاد از سال 1385 تا 1395) اصل مقاله 577.84 k
صاحب امتیاز: پژوهشکده هنر، معماری و شهرسازی نظر
مدیر مسئول: دکتر سید امیر منصوری
سردبیر: دکتر احمد پوراحمد
دوره انتشار: ماهنامه
شاپا چاپی: 1735-9635
شاپا الکترونیکی: 2251-7197